Pozycjonowanie stron internetowych jest nieodzownym elementem promowania marki – niezależnie od tego, czy działa w skali lokalnej czy ogólnopolskiej. Działania SEO są potrzebne do pozyskiwania klientów nie tylko dla dużych firm, ale również mikroprzedsiębiorstw i freelancerów. Wiele osób dysponujących mniejszym budżetem zastanawia się, czy warto samodzielnie pozycjonować swoją stronę. Na czym właściwie polega ta praca, jakie zagrożenia niesie za sobą nieumiejętne wykonywanie takich działań i kiedy nie warto eksperymentować na własną rękę z SEO?

Czym jest pozycjonowanie i czy jest trudne?

Pozycjonowanie stron www to inaczej SEO (z języka angielskiego search engine optimization). Polega ono na wielu zróżnicowanych działaniach, które w efekcie mają podwyższyć pozycję danej strony internetowej w wynikach organicznych (niesponsorowanych) wyszukiwarek. Szczególny nacisk kładzie się na efekty uzyskiwane w Google, ponieważ to właśnie ta wyszukiwarka pochłonęła w Polsce prawie 97% całego rynku. Nic więc dziwnego, że agencje SEO interesuje najbardziej rozpracowanie algorytmu kalifornijskiego giganta i wpisanie się w jego oczekiwania.

Na skuteczne SEO składa się wiele różnych elementów, w tym:

  • optymalizacja strony, czyli działania wewnątrz samej witryny, które mają poprawić jej atrakcyjność dla wyszukiwarek,
  • pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony,
  • zapełnianie strony treścią, która będzie ciekawa dla użytkowników i atrakcyjna dla wyszukiwarek,
  • stałe monitorowanie postępów, wyszukiwanie nowych fraz do pozycjonowania oraz sprawdzanie działań konkurencji.

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy pozycjonowanie stron jest trudne. Odpowiedź na to brzmi niejednoznacznie, ponieważ z pewnością stanowi bardzo żmudną pracę. Aby zacząć uzyskiwać naprawdę dobre rezultaty, trzeba przyswoić masę wiedzy. O ile amatorskie wypozycjonowanie strony na mało konkurencyjną frazę jest możliwe, o tyle prowadzenie samodzielnych działań obejmujących frazy ogólnopolskie to bardzo trudne zadanie i może zająć wiele czasu – nie ma też żadnej gwarancji, że w ogóle się uda. Po drodze pozycjonera-amatora może czekać wiele niespodzianek, z których nie wszystkie będą miłe. Obranie drogi na skróty, czyli kupowanie tanich, szemranej jakości linków, może skończyć się dla strony zafiltrowaniem jej przez Google lub nawet banem. Osoba nieznająca się na SEO w żadnym razie nie powinna więc podejmować działań mających na celu wypozycjonowanie strony firmowej bądź stanowiącej główne źródło zarobku.

Jak pozycjonować stronę firmową lub sklep internetowy?

Przedsiębiorcy zastanawiający się, czy pozycjonowanie stron jest trudne, powinni sobie odpowiedzieć przede wszystkim na pytanie, jakie efekty chcą uzyskać. Jeśli zamierzają jak równy z równym konkurować na zyskowne frazy z firmami większymi od swojej, wówczas działania SEO to właściwie praca na cały etat, wymagająca użycia wielu profesjonalnych i kosztownych narzędzi. Współcześnie pozycjonowanie stron stanowi dużo bardziej złożone zajęcie niż kilkanaście lat temu, a algorytm Google jest bezlitosny dla wszystkich tych, którzy stosują w SEO niedozwolone praktyki. Aby więc skutecznie wypozycjonować sklep internetowy lub stronę firmową, najlepiej skorzystać z pomocy ekspertów.

Gdzie szukać dobrej agencji SEO? Oczywiście przez Internet. Najwięcej dobrych specjalistów znaleźć można w dużych miastach, np. w Poznaniu, skąd pochodzi masa cenionych fachowców z dziedziny pozycjonowania. Ile kosztują usługi SEO i czego należy się po nich spodziewać? Można zobaczyć przykładową ofertę na pozycjonowanie stron w Poznaniu z nprofit.net. Specjaliści z tej firmy są w stanie zaproponować usługę SEO dostosowaną do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Warto dodać, że aby uzyskać szybki efekt, można połączyć klasyczne pozycjonowanie w wynikach organicznych z działaniami sponsorowanymi w ramach reklamy Google Ads. Jakie zalety ma taka reklama? Przede wszystkim daje szerokie możliwości dotarcia do najważniejszych grup docelowych natychmiast po założeniu i doładowaniu konta w systemie. Te działania również wymagają specjalistycznej wiedzy, ponieważ odpowiednie ustawienia kampanii, reklam oraz dopasowanie słów kluczowych mają ogromny wpływ na konwersję i koszt kliknięcia w reklamę. Samodzielne ustawianie Google Ads może być zatem mniej efektywne i tym samym droższe niż wówczas, gdy kampanie są obsługiwane przez agencję SEO. Dobrze jest zdawać sobie z tego sprawę, by od początku postawić na profesjonalną wiedzę doświadczonych pozycjonerów, co przełoży się na szybkie oraz zadowalające rezultaty.

Powiązane artykuły

Folia stretch – co to jest?

Folia stretch to materiał, który jest powszechnie stosowany w wielu magazynach, sklepach czy hurtowniach. Jego…