E-marketing to szeroka dziedzina. Wykorzystywany jest to realizacji wielu celów marketingowych i sprzedażowych. Jednym z nich jest pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Zadanie to nie jest jednak łatwe w realizacji. Pozyskiwanie leadów to proces skomplikowany i zawsze musi być dokładnie zaplanowany i realizowany z dbałością o każdy ze szczegółów. W innym wypadku spodziewać można się więcej szkód niż korzyści. Ważne jest tu zatem profesjonalne podejście, odpowiednia wiedza i doświadczenie. Dobrze jest zatem wiedzieć, czym tak naprawdę są leady i jak je skutecznie pozyskiwać.
Czym są leady sprzedażowe?
Jak wspomniano, zacząć trzeba od definicji leada sprzedażowego. Leadem określić można osobę lub firmę (w zależności od tego, czy działa się w branży B2C, czy B2B), która w sposób dobrowolny pozostawi swoje dane kontaktowe na stronie internetowej. Osoba ta jest użytkownikiem, który jest przynajmniej potencjalnie zainteresowany produktem lub usługą oferowaną przez firmę pozyskującą leady. Sam proces nie jest skomplikowany. Użytkownik potencjalnie zainteresowany ofertą odwiedza stronę internetową, a na niej w odpowiednim formularzu wpisuje swoje dane kontaktowe w celu otrzymania bardziej szczegółowych informacji odnośnie oferty. Można zatem powiedzieć, że pozyskiwanie leadów to proces mający na celu zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą, a następnie przekonanie go do pozostawienia swoich danych. Wiedząc już, czym są leady, można przejść do odpowiedzi na pytanie jak zdobywać leady.
Sposoby zdobywania leadów sprzedażowych
Pozyskiwanie leadów często określa się również jako generowanie leadów. Proces ten polega na pozyskiwaniu danych kontaktowych potencjalnych klientów. W tym celu wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia marketingowe. Różnorodność narzędzi marketingu internetowego wynika z faktu, iż każda kampania mająca na celu generowanie leadów może wyglądać inaczej. W każdym jednak przypadku sam przebieg kampanii jest bardzo podobny. Pierwszy etap to wzbudzenie zainteresowania wśród potencjalnych klientów. Po zdobyciu zainteresowania potencjalnego klienta oferowanym produktem pozyskać należy jego dane kontaktowe. Nie jest to jednak koniec procesu pozyskania leada. Wszystkie uzyskane dane należy dokładnie sklasyfikować. Mowa tu o ich podziale ze względu na gotowość do zakupu oferowanego produktu. Aby kampania pozyskiwania leadów była skuteczna, spełniać powinna trzy warunki. Powinna być skalowana, automatyczna bądź półautomatyczna, a także powinna poddawać się optymalizacji.
Wartość leadów sprzedażowych
Generowanie leadów w celu zwiększenia sprzedaży wykorzystuje coraz więcej firm. Wynika to z faktu, iż łączy się to z wieloma korzyściami. Po pierwsze, jest to skuteczny sposób na znaczne powiększenie swojej bazy potencjalnych klientów. Co istotne, wykorzystywanie tej bazy w celach marketingowych i sprzedażowych przynosi wymierne korzyści. Do bazy tej bowiem samodzielnie i dobrowolnie dodały się osoby zainteresowane oferowanymi produktami. Oznacza to, że wszystkie działania marketingowe i sprzedażowe kierowane są do grupy docelowej, którą już stanowią potencjalni klienci. To bezpośrednio przekłada się na efekt w postaci wzrostu sprzedaży.
Narzędzia marketingowe stosowane w celu pozyskiwania leadów
Nasuwać może się tu pytanie jak generować leady sprzedażowe w konkretny sposób. Jak wspomniano, do pozyskiwania leadów wykorzystuje się różne narzędzia marketingu internetowego. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi jest content marketing. Jest to tworzenie oraz publikowanie ciekawych i wartościowych treści dla użytkowników, a zatem potencjalnych klientów. Wspomniane treści mogą być różnorodne. Mogą być to e-booki, raporty, case study czy prezentacje. W celu pozyskania leada publikuje się e-book, jednak w celu jego pobrania użytkownik musi wypełnić krótki formularz, w którym podaje swoje dane. Innym narzędziem wykorzystywanym w celu pozyskiwania leadów jest e-mail marketing. Skutecznym sposobem jest tu np. stworzenie i prowadzenie newslettera. Użytkownicy zainteresowani jego lekturą zapisują się na listę newsletterową.
Pozyskiwanie leadów to proces, który musi być dobrze przemyślany i zaplanowany. Konieczna jest tu odpowiednia wiedza, umiejętności i doświadczenie. Dobrym rozwiązaniem jest zatem nawiązanie współpracy z agencją, która specjalizuje się w tym zakresie. Przykładem takiej firmy może być agencja Hot Lead. Generowanie leadów z Hot Lead to pewność, iż cały proces pozyskiwania leadów przeprowadzony zostanie profesjonalnie i zakończyć się uzyskaniem oczekiwanych efektów.