Franchising to jedno z tych obcojęzycznych słów, które już na stałe weszły do powszechnego użycia. Stosuje się też wersję nieco bardziej spolszczoną, czyli franczyza. Z pewnością i Ty nie raz spotkałeś się z tym określeniem. Czy jednak wiesz, co tak naprawdę kryje się pod słowem franczyza? Jeżeli nie, to poniżej znajdziesz niezbędne informacje na ten temat.
Franchising co to jest?
Franczyza to jedna z umów szeroko rozumianego prawa handlowego, w której występują franczyzodawca oraz franczyzobiorca. W roli franczyzodawcy występuje zazwyczaj marka o ugruntowanej już pozycji na rynku. Dzięki tej umowie chce ona rozszerzyć zasięg swojej działalności na nowe obszary, szczególnie nowe kraje. Dotyczy to zwłaszcza produktów regionalnych, jak np. popularnej w Ameryce Południowej kukurydzy, serwowanej na wiele sposobów w wygodnej formie street food. Franczyzodawca udostępnia tzw. know-how, znaki towarowe (logo), a także zapewnia wsparcie finansowe, np. na wyposażenie lokalu lub zakup tzw. przyczepy gastronomicznej. Franczyzobiorca płaci natomiast tzw. opłaty franczyzowe, na które składa się w głównej mierze procent od uzyskanych dochodów.
Franczyza i jej rodzaje
Rodzaje franczyzy w Polsce, czyli takie, z których skorzystanie dopuszcza polski ustawodawca to:
- Franczyza dystrybucyjna – czyli polegająca na sprzedaży konkretnych produktów.
- Franczyza koncepcyjna – czyli prowadzenie działalności zgodnie z założeniami modelu biznesowego franczyzodawcy.
- Bezpośrednia franczyza – jeden rodzaj działalności, prowadzony w jednej konkretnej lokalizacji.
- Wielokrotna franczyza – najbardziej rozbudowana forma franczyzy. Zakłada prowadzenie szeregu działań na określonym terytorium z prawem dalszej substytucji franczyzy.
W związku ze wzrostem zainteresowania franchisingiem, od ponad 20 lat działa w Polsce dedykowana organizacja, która zrzesza franczyzodawców. Są oni zobowiązani do przestrzegania zasad Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy.
Kto może skorzystać z takiego rozwiązania?
Własny biznes i franchising, to dwa nierozerwalne pojęcia. Z tego rozwiązania może skorzystać zatem niemal każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek. Szczególnym powodzeniem franczyza cieczy się w przypadku usług gastronomicznych, np. jeżeli chcesz otworzyć lokal lub wykupić miejsce na tzw. wyspę w galerii handlowej. To także bardzo dobry model biznesowy, gdy dopiero wchodzisz na rynek i nie masz zbyt wielu środków na promocję swoich towarów lub usług. Korzystając z ugruntowanej pozycji franczyzodawcy, masz zapewniony dużo łatwiejszy start.
Ile kosztuje franchising?
Pojęcie i rodzaje franczyzy nie definiują kosztów tego modelu biznesowego. Wiele zależy od marki i pozycji, jaką wypracował na rynku franczyzodawca. Nie bez znaczenia są też zdolności negocjacyjne franczyzobiorcy. Jak w większości relacji biznesowych, także warunki umowy o franczyzę są w dużej mierze przedmiotem indywidualnych negocjacji między stronami. Dotyczą one w szczególności procentu zarobku, jaki franczyzobiorca będzie zobowiązany płacić franczyzodawcy. Jeżeli chcesz otworzyć własny lokal, przyczepę lub wyspę gastronomiczną, sprawdź ofertę https://crazycorn.pl/franczyza-fast-food-tychy/, czyli kukurydzy serwowanej na wiele sposobów. Ten franczyzodawca pobiera jedynie 5% wartości obrotu, ale tylko wówczas, gdy aktywnie prowadzisz sprzedaż. Poza sezonem ta franczyza nic Cię nie kosztuje.
Czy franchising ma wady?
Modele biznesowe nie są wprawdzie bez wad. W porządku franczyzy, mogą jednak zostać szybko zniwelowane, o ile mądrze wybierzesz franczyzodawcę, a następnie starannie przygotujesz się do negocjacji warunków umowy. Oprócz opłat franczyzowych, możesz negocjować wysokość kar za niewykonanie planu sprzedażowego, a nawet domagać się usunięcia takiego zapisu z treści umowy. Franczyza ma zdecydowanie więcej zalet, aniżeli wad, ponieważ przede wszystkim pozwala poznać specyfikę danej branży. To z kolei może być milowym krokiem ku kreowaniu własnej marki i pełnej samodzielności na rynku.